FACEBOOKTITLETITLETITLEFOLLOW

Monday 23 July 2012

Tips Melupakan Seseorang



"Cinta adalah kasih sayang dan ia merupakan akar kepada apa jua hubungan."

"Aku suka dia  apabila aku terlihat dia bersalaman dengan kedua-dua orang tuaku dan itu membuktikan bahawa dia seorang yang menghormati orang tua.  
Aku suka dia kerana dia seorang yang penyayang,itu dapat dibuktikan dengan cara dia melayan karenah adik-adiknya.
Aku suka dia kerana sifat rendah dirinya dan ini juga dapat dibuktikan dari cara dia bercakap dan berpakaian walaupun dia seorang anak yang berada. 
Aku suka dia kerana aku tahu dia boleh membimbing aku dalam perihal agama dan itu dapat dibuktikan dari tingkah lakunya.
Aku juga suka dia kerana dia sering membuat aku tersenyum apabila melihatnya ,  dan dia benar-benar membuatkan hari ku yang suram menjadi indah dan itu dapat membuktikan bahawa dia seorang yang pemurah.

Tapi semua itu ,hanya  mampu aku luahkan dalam hatiku yang sayu ini sahaja kerana sudah terlalu lama  aku memendamkan perasaan ini dan  dia tidak pernah mengetahui perkara yang sebenar.Bukan aku tidak mahu meluahkannya,tetapi mungkin kedudukannya dengan ku terlalu berbeza.Dan aku juga tahu bahawa  diri aku langsung tiada ciri-ciri seorang wanita yang dia inginkan.

Pada tarikh 10 .4 . 2012 aku mendapat tahu bahawa dia dan wanita pilihannya akan melansungkan perkahwinan pada bulan hadapan dan keluargaku juga dijemput kerana ibuku merupakan rakan kepada bondanya. Hanya tangisan dalam hatiku sahaja  yang mengiringi perjalananku ke majlis perkahwinannya.Memang tidak dapat aku mengambarkan perasaanku ketika itu.Kecewa,terkilan,hampa,nak pengsan ...semua ada dan aku juga masih tertanya-tanya "Kenapa aku begitu setia menunggu cintanya padahal aku tahu pengakhir  cerita cinta ini".Tapi walaubagaimanapun,aku mesti teruskan hidupku dan mungkin bukan takdirku untuk bersamanya."


Aku belajar melupakan seseorang yang melupakan aku...
Aku belajar memaafkan semua orang yang menyakiti aku...
Aku belajar untuk menjadi yang terbaik untuk orang yang aku sayangi..
Tetapi sesuatu yang tak bisa aku pelajari iaitu ...
"Harus belajar TERSENYUM disaat  melihat orang yang aku sayangi MENYAYANGI orang lain"

Kadang kala,kita terpaksa membuat keputusan untuk melepaskan cinta ,impian,persahabatan dan kenangan yang indah hanya untuk pengorbanan dan satu ikatan atau hubungan.Disaat itu,keinginan hati untuk memulakan kehidupan yang baru sememangnya menyala seperti bunga api tanpa diketahui oleh orang lain.Dan pada ketika itu jugalah,kita terpaksa belajar untuk tidak pernah menoleh ke belakang dan meneruskan perjalanan tanpa membawa apa-apa dari masa lampau walau sebesar zarah sekali pun.Tapi mampukah kita untuk meneruskan perjalanan tanpa dihantui perasaan yang terpendam? 

"Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat."
(Hamka)



"Cintailah kekasihmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi kekasihmu."
(Ali bin Abi Thalib)


"Cinta Pertama Adalah Kenangan. Cinta Kedua Menjadi Pengajaran. Dan
Cinta Yang Seterusnya Adalah Satu Keperluan Kerana Hidup Tanpa Cinta
Bagaikan Masakan Tanpa Garam. Lantaran Itu Bajailah Cinta Yang
Dianugerahkan Itu Sebaik-Baiknya. Agar Ia Terus Mekar Dan Wangi
Sepanjang Musim."

"Kita hanya memulakan sesaat untuk mengenali seseorang… seminit
untuk menyukai seseorang… sehari untuk mencintai seseorang… namun
kita memerlukan masa yang lama untuk melupakan seseorang… ."


"Sometimes the past is something you just can’t let go of. And sometimes the past is something we’ll do anything to forget. And sometimes we learn something new about the past that changes everything we know about the present."(Meredith Grey) 
"Oh yes, the past can hurt. But, you can either run from it or, learn from it."( Rafiki )


Tip melupakan seseorang yang istimewa
(Bersama: Dr. HM Tuah Iskandar Al-Haj)

YANG PALING SEKSA IALAH CUBA MELUPAKAN SESEORANG SEDANGKAN ORANG ITU TIDAK BOLEH DILUPAKAN. DIA SENTIASA DITEMUI; DI TENGAH JALAN, DI DALAM BAS, KETIKA SAMA-SAMA MENUNGGU ANAK DI SEKOLAH, DI PASAR RAYA, DI PASAR MALAM, DI PEJABAT, DI DEWAN KULIAH MALAH DI MANA-MANA SAJA. LEBIH SEKSA KALAU ADA KENANGAN-KENANGAN TERTENTU BERSAMANYA. SETIAP KALI CUBA MELUPAKANNYA, SEMAKIN RINDU PULA JADINYA.

Begitulah hakikat hidup. Berkenalan itu jauh lebih mudah daripada cuba berpisah. Walaupun perkenalan memerlukan keberanian, kesabaran, iltizam, kesungguhan tetapi perpisahan memerlukan jauh lebih banyak daripada semuanya itu. Anda perlu berani untuk melupakannya sedangkan anda memang tidak mampu melupakannya.

Bagaimana lagi harus bersabar sedangkan anda tidak mampu mengelak. Hendak iltizam apa lagi kalau kesungguhan untuk melupakannya juga tidak kesampaian. Begitulah seksa dan deritanya detik-detik untuk berpisah. Sebab itulah usah mudah-mudah membina hubungan istimewa sebab perpisahan kalau terjadi pada saat begini sangat menyeksakan.

Jika anda tidak mampu melupakannya, tidak usahlah melupakannya. Mengenang kebaikan seseorang atas nama ALLAH adalah jauh lebih baik berbanding membenci seseorang atas kejahatannya walaupun atas nama ALLAH.

Bagaimana? Berikut adalah beberapa tip melupakan seseorang. Ia telah membantu ramai orang yang tidak upaya memadamkan bayang-bayang seseorang dalam hati dan memori.

- Buang semua kenangan bersamanya termasuk gambar, lagu, cenderahati dan lain-lain. Bukan tidak lagi menghargai pemberiannya tetapi tidak mahu lagi terkenang-kenangkannya.


- Kenang kejahatannya lebih daripada kebaikannya. Bukan hendak menafikan kebaikan-kebaikannya tetapi tidak mungkin melupakan jika sarat dengan memori kebaikan.


- Anggap dia dijadikan bukan untuk anda. Dia untuk orang lain dan anda juga untuk orang lain.


- Percaya pada jodoh, takdir dan hikmah di sebalik perpisahan itu. Pasti ada.


- Carilah pengganti. Usah setia pada prinsip lapuk yang merugikan. Hidup perlu diteruskan dan 
diurus dengan baik.


- Usah biarkan hati digayut rindu, pilu.


- Elakkan kerap bersendirian tapi keluarlah aktifkan diri.


- Anggap dia tak pernah wujud di muka bumi ini dan anda tidak pernah berkenalan dengannya.


- Faham dan percaya anda sengaja ditemukan insan yang salah supaya akan lebih bersyukur apabila bertemu insan yang betul.


- Mohon pada ALLAH supaya dia lenyap dari fikiran anda.

0 12 Kurma manis:

Post a Comment

Manisnya Kurma ini